KINds

Onze aanpak
De Kennis-in-Actie Aanpak stelt onderzoekers en professionals uit de praktijk in staat samen te onderzoeken wat er nodig is voor het versnellen van rechtvaardige klimaattransities.
Zoeken, leren en experimenten
De Kennis-in-Actie Aanpak draait om zoeken, leren en experimenteren. Het is de kwaliteit van het proces die de waarde van transdisciplinair samenwerken bepaalt. Het stelt daarom hoge eisen aan gedrevenheid, transparantie, maar ook reflectie en bescheidenheid bij alle betrokken partijen. Nieuwe, relevante en toepasbare kennis voor transities ontstaat door samen gewenste transities te onderzoeken, verkennen en versnellen. Onderdeel van alle fasen van deze aanpak is het waarderen van verschillende vormen van kennis, het definiëren van nieuwe rollen voor onderzoekers en het faciliteren en financieren van zowel onderzoekers als maatschappelijke partijen.

Fase 0: Selectie
In de eerste fase (Selectie) richten we ons op vraagstukken die voortdurende bij ons binnen komen via ons netwerk en via de leden van het KIN Pact.
In overleg met de Strategie en Adviesraad (SAR) of programmacommissie, èn interne experts selecteren we de onderwerpen die we verder gaan verkennen, framen we het vraagstuk en scherpen we het aan.
De Kennis-in-Actie aanpak bestaat uit meerdere fasen. In verschillende fasen richt het proces zich op het formuleren van de onderzoeksvragen gerelateerd aan de gewenste transities en het transparant financieren en ondersteunen van transitiegerichte onderzoeksprojecten.
In de eerste fase (Selectie) richten we ons op vraagstukken die voortdurende bij ons binnen komen via ons netwerk en via de leden van het KIN Pact. In overleg met de Strategie en Adviesraad (SAR) en interne experts selecteren we de onderwerpen die we verder gaan verkennen, framen we het vraagstuk en scherpen we het aan.

Samen de route bepalen
Klimaattransities vragen om veranderingen in onze manier van leven die nodig zijn om klimaatverandering tegen te gaan, en de samenleving weerbaar te maken tegen de gevolgen van een veranderend klimaat. Klimaattransities zijn complex en vragen om een systemische blik.
De route naar de gewenste systemische klimaattransities staat niet vast. De Kennis-in-Actie Aanpak is door het KIN ontwikkeld om nieuwe inzichten, kennis en acties te ontwikkelen om vanuit transdisciplinaire samenwerking tot deze route te komen en samen met de praktijk alternatieven te verkennen voor onrechtvaardige en niet-duurzame systemen.
De Kennis-in-Actie aanpak is een vernieuwende aanpak. We maken transdisciplinaire samenwerking mogelijk door verschillende perspectieven en expertises samen te brengen en betrokkenen – onderzoekers uit verschillende disciplines en professionals bij maatschappelijke organisaties of kennisinstellingen – de ruimte te bieden samen de gewenste richting van transities te bepalen.
Wat is een systemische blik?
Met een systemische blik bedoelen we een manier van observeren, onderzoeken en redeneren die een (maatschappelijk deel-) systeem als geheel in acht neemt met alle verschillende processen, omstandigHeden en actoren die daarbij horen. Verschillende elementen binnen een systeem moeten namelijk veranderen om het systeem als geheel te laten veranderen. Het zijn namelijk de onderlinge verbindingen die bepalen hoe het systeem als geheel functioneert. Systemen hebben meestal een lange geschiedenis. Structuren, culturen en werkwijzen ontstaan veelal vanuit historische behoeften, urgentie of ambities – zonder dat er destijds is nagedacht over negatieve gevolgen voor het klimaat, de biodiversiteit of mondiale rechtvaardigheid.
Een systemische blik ziet de nodige klimaattransities als veel meer dan technologische verbetering zoals efficiëntere energieopwekking. Ook ingesleten structuren, culturen en werkwijzen rondom bijvoorbeeld wetgeving, gedrag en financiën moeten mee veranderen.
Fase 1: Framing
Door middel van expertgesprekken, workshops en het verzamelen van kennis en inzichten zet het KIN de eerste stappen voor afbakening en verkenning van een maatschappelijk vraagstuk. Dit vormt een basis voor de vervolgfasen waarin (praktijk)experts samen aan de slag gaan om het vraagstuk verder uit te diepen en oplossingsrichtingen te bepalen en te verkennen.

Fase 2: Scoping
In de scoping fase gaan interne of externe experts aan de slag om het speelveld en de vraag achter de vraag in kaart te brengen in een transitieanalyse.
Om complexe transitieopgaven te kunnen duiden, ontleden en analyseren deze experts de oorspronkelijke vraag met een systemische en rechtvaardigheidsblik.
In deze deep dive wordt een heldere transitie-opgave met mogelijke transitiepaden geformuleerd. Hiervoor kunnen transitiegesprekken en sessies plaatsvinden met verschillende belanghebbenden. De inzichten uit deze analyse bepalen de kaders voor de agenda die ik de Crutzen-workshop wordt uitgewerkt.

Fase 3: Agenda-setting
In deze fase stellen belanghebbenden (onderzoekers, beleidsmakers, maatschappelijke partijen) in korte tijd een kennis-in-actie-agenda op in een Crutzen-workshop. De Crutzen-workshop is een door het KIN ontwikkeld workshop format waarbij deelnemers uit verschillende disciplines en sectoren (transdisciplinair) samen werken aan systeemtransities. De workshop en agenda is het startpunt voor de inrichting van de programma’s van het KIN.
Lees meer over de Crutzen workshop

Fase 4: Actie
Uit de Crutzen-workhop rolt een agenda voort die het kader vormt voor de projecten die uit het programma zullen voortkomen ondersteund door een eventuele subsidie-call. In deze projectfase gaan belanghebbenden samen aan de slag om verschillende oplossingsrichtingen voor de opgestelde transitie te exploreren middels transitie-interventies. Dit zijn transdisciplinaire of transformatieve projecten waarin onderzoekende vragen worden gesteld door een diverse groep mensen die met elkaar een route proberen te vinden naar een fundamenteel betere, meer rechtvaardige of duurzame toekomst. Dit kan verschillende vormen aannemen maar gaat altijd om een bundeling van krachten uit praktijk en onderzoek, gericht op het starten of verder brengen van gewenste transitie.

Fase 5: Delen
De Kennis-in-Actie Aanpak staat voor radicale kennisdeling. De kennis uit de projecten actief delen met maatschappelijke partijen en/of onderzoekers die voor vergelijkbare uitdagingen staan, is daar een belangrijk onderdeel van. Dit geldt ook voor het opzoeken van de samenwerking met kunstenaars om oplossingsrichtingen naar een klimaatbestendige toekomst te verbeelden.
Afbeelding nog vervangen door opgemaakt versie

Onze Kennis-in-Actie programma’s
Theory of Change (TOC)
Om maatschappelijke partijen effectiever te maken in het realiseren van rechtvaardige systeemverandering naar een klimaatneutrale en bestendige samenleving is het nodig om ons kennissysteem te veranderen. In onze Theory of Change laten we zien hoe we dit willen realiseren.
