Home / Werkgroepen / De Autoluwe Stad

De Autoluwe Stad

De Autoluwe Stad ontwikkelt nieuwe strategieën en een gedeeld narratief om gemeenten en bewoners te ondersteunen bij duurzame mobiliteit en leefbare steden.

Placeholder 2

Looptijd

april 2025

Heden

Locatie

Nederland (landelijk)

Betrokken partijen

Natuur & Milieu, Gemeente Zwolle, Universiteit van Amsterdam

Het netwerk De Autoluwe Stad werkt aan een nieuw narratief en een toolbox om autoluwe maatregelen in steden te ondersteunen. Veel gemeenten lopen bij het invoeren van duurzaam mobiliteitsbeleid aan tegen weerstand, bijvoorbeeld rondom betaald parkeren of het verminderen van parkeerplaatsen. Het netwerk brengt beleidsmakers, bewoners, ontwerpers en andere experts samen om oplossingen te ontwikkelen die niet polariseren, maar verbinden.

Met dialoog, onderzoek en ontwerpend denken ontwikkelt het netwerk strategieën waarmee gemeenten de focus kunnen verleggen van autogebruik naar leefbaarheid en gezondheid. De eindproducten zijn onder andere een publiekssamenvattend verhaal, visuele instrumenten en een blauwdruk voor participatie, die ook buiten de betrokken gemeenten toepasbaar zijn.

De Autoluwe Stad wil structureel bijdragen aan een nieuw perspectief op mobiliteit in stedelijke gebieden. Met steun van het KIN wordt het netwerk versterkt en verbreed, zodat steden beter worden toegerust om samen met bewoners te werken aan duurzame mobiliteit en aantrekkelijke publieke ruimte.

 

Update Nieuwe Taal voor Autoluwe steden

Inmiddels (december 2025) hebben vier gemeenten zich aangesloten bij de Autoluwe Stad: Amersfoort, Haarlem, Nijmegen en Schiedam. Dit zijn allemaal G40 gemeenten uit de provincie Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland. Ook hebben drie experts zich aangesloten, namelijk Jens van de Weele (transitietaal), prof. Marco te Brömmelstroet en dr. Bianca Harms.

Samen met Het Groene Brein is de eerste expertsessie georganiseerd. In deze sessie stonden onderwerpen als doelgroep, waarden en narratief centraal. Daarnaast werd er gekeken naar hoe participatie vanuit waarden een heel ander dialoog oplevert. In een tweede sessie zullen we ingaan op de vragen: hoe combineer je meerdere doelgroepgerichte verhalen tot één narratief en wat is het effect van visuele en beeldende communicatie?

De uitkomsten van beide sessies zullen worden gedeeld in een handboek, dat in Q1 2026 gedeeld zal worden.

Wat is er al gebeurd

Neem contact met ons op.

Laura Termeer
    • Samenwerking
    • Samenwerking
    • Samenwerking