Na weken van voorstellen lezen, is het zo ver: het voorstel ‘Human-Biodiversity Relationships Across Scales’ is geselecteerd als de eerste workshop in het kader van de Sustainability Challenge, een gezamenlijk initiatief van het KIN en het Lorentz Center. De workshop vindt plaats tussen 3 februari – 7 februari 2025 in het Lorentz Center.
Over de challenge
Het doel van de Sustainability Challenge is om workshopideeën op te halen (vandaar de wedstrijd) die de vraag behandelen hoe wetenschap en onderzoek systeemtransities naar duurzame, klimaatbestendige en rechtvaardige samenlevingen en omgevingen kunnen faciliteren, begeleiden en versnellen.
Het winnende voorstel
De auteurs van het voorstel zijn:
- Paco Barona Gómez, Universiteit Leiden
- Rob Dunn, staatsuniversiteit van North Carolina
- Ana-Liisa Laine, Universiteit van Helsinki
- Kathryn Stewart, Universiteit Leiden
- Esther Turnhout, Universiteit Twente
Dit is wat de jury erover zei: “Er bestaat geen twijfel over dat het onderwerp interessant is: het ontwikkelen van een transdisciplinaire benadering van biodiversiteit is een broodnodige vooruitgang. Ze streven ernaar dit te doen vanuit het perspectief van niet-overeenkomende/synergetische schalen. Dit vereist discussies tussen verschillende groepen en actoren uit de samenleving die niet regelmatig ontmoeten. De workshop draagt bij aan het overbruggen van deze hiaten… Vanuit transitieperspectief is deze workshop een uitstekende bijdrage aan KIN, aangezien biodiversiteit van cruciaal belang is bij het oplossen van de klimaatcrisis en de ontwikkelde methoden van nut zullen zijn voor KIN.’
De funding
Het Lorentz Center biedt ondersteuning in natura, waarmee de kosten voor de workshoplocatie en -faciliteiten worden gedekt. Bovendien stelt het Lorentz Center een budget van €15.000,- ter beschikking voor ondersteuning van accommodatie, reizen en/of lunch voor deelnemers aan de workshop.
We willen bijdeze de auteurs van dit winnende voorstel feliciteren en kijken ernaar uit om deze workshop in samenwerking met het Lorentz Center te organiseren. En natuurlijk: grote dank aan alle andere aanvragers voor alle tijd en moeite!