Home / Werkgroepen / Leergemeenschap Klimaatpsychologie in het PO

Leergemeenschap Klimaatpsychologie in het PO

Hoe kun je klimaatemoties en klimaatrechtvaardigheid bespreekbaar maken in het basisonderwijs? De leergemeenschap Klimaatpsychologie PO onderzoekt met verschillende netwerkpartners wat hiervoor de beste aanpak is. Dit doen zij door inzichten te verzamelen over hoe je jonge kinderen (ieder op hun eigen tempo) op een hoopvolle manier kunt begeleiden bij het omgaan met eventuele klimaatemoties.

 

Looptijd

april 2025

Locatie

Nederland (landelijk)

Betrokken partijen

Stichting Technotrend, Stichting Klimaatpsychologie, De Duurzame PABO, Universiteit Utrecht, Lectoraat Onderwijs & Sociaal Ondernemerschap van hogeschool Marnix Academie, Leren voor Morgen

De Leergemeenschap Klimaatpsychologie in het PO is ontstaan vanuit de wens om een voorleesboek te maken over klimaatemoties en klimaatrechtvaardigheid. Er is echter nog te weinig kennis en onderbouwing over hoe je deze thema’s op een verantwoorde manier kunt bespreken in de klas. Daarom verenigen verschillende partners zich in een netwerk om vanuit diverse disciplines samen te leren, ontwikkelen en onderzoeken.

 

Binnen de leergemeenschap wordt gewerkt aan het samenbrengen van bestaande kennis uit de psychologie, pedagogiek, klimaatwetenschap en onderwijspraktijk. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe je jonge kinderen (onderbouw – middenbouw en bovenbouw) op een hoopvolle, handelingsgerichte manier kunt begeleiden bij het omgaan met klimaatemoties.

 

Met steun van het KIN Pact wordt toegewerkt naar de ontwikkeling van concrete materialen (zoals het beoogde voorleesboek), wetenschappelijke onderbouwing en een netwerk van praktijk- en kennispartners die ook ná dit project doorwerkt.

 

Eerstvolgende evenement: 15 september 2025: Klimaatemoties bij basisschoolleerlingen, een urgente uitdaging

De impact van klimaatverandering op jongeren wordt steeds zichtbaarder, maar de jongste doelgroep (basisschoolleerlingen van 4 tot 12 jaar) blijft hierin vaak onderbelicht. Kinderen doorlopen het proces van onbezorgdheid naar bewustzijn op hun eigen tempo. Het geven van de juiste tools aan docenten, waarmee ze iedere leerling passend kunnen begeleiden bij het omgaan met deze onzekerheid, is hierin essentieel. Daarom hebben Stichting Klimaatpsychologie, Stichting Duurzame PABO en Stichting Technotrend het voornemen om in 2026 een speciaal voorleesboek uit te brengen voor het basisonderwijs. Dit boek wordt ondersteund met wetenschappelijk onderbouwde handvatten en praktische tips. Het zal bestaan uit meerdere korte verhalen, gebaseerd op het principe van Didactiek van de Hoop, en is geschikt voor alle drie de bouwlagen van het primair onderwijs. Dit boek helpt scholen om thema’s als klimaatverandering, klimaatemoties en klimaatrechtvaardigheid bespreekbaar te maken – hoopvol, creatief en met handelingsperspectief.

Het evenement vindt plaats op maandag 15 september 13:00 tot 15:00 uur in Utrecht. Je kunt je aanmelden door Eline te contacten via de contactgegevens hieronder.

Wat is er al gebeurd

Neem contact met ons op.

Misschien vind je dit ook interessant

    • Samenwerking
    • Samenwerking
    • Samenwerking